تفاوت صلح نامه دست نویس و محضری چیست؟

تفاوت صلح نامه دستی و محضری
در این مقاله به مطالب زیر می پردازیم

تفاوت صلح نامه دست نویس و محضری از این منظر که هر دوی آن‌ها می‌توانند مبنای صدور حکم در دادگاه قرار بگیرند، اهمیت دارد. از گذشته افراد برای حل اختلافات و مشکلات از صلح نامه استفاده می‌کردند که امروزه کاربرد این ابزار حقوقی تنها به حل اختلافات محدود نشده و امکان ثبت معاملات از طریق آن وجود دارد.
البته شناخت انواع صلح نامه و بندهایی که حتما باید در این قرارداد رعایت شوند از هر گونه ریسک حقوقی در آینده جلوگیری می‌کند. در این بخش تفاوت اصلی صلح نامه محضری و دست نویس و شرایط هر یک را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد، همراه ما باشید.

صلح نامه چیست و چه کاربردی دارد؟

در تعریف صلح نامه طبق ماده 752 قانون مدنی، «صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیر آن واقع شود.»
تفاوت صلح نامه دست نویس و محضری همیشه برای افرادی که قصد دارند بر سر نزاعی با یکدیگر صلح کنند یا معامله‌ای را انجام دهند، سوال بوده است.
از لحاظ اعتبار قانونی باید گفت صلح نامه‌ای که به صورت دستی تنظیم می‌شود، هیچ تفاوتی با صلح نامه‌ای که در محضر ثبت می‌شود ندارد. لذا افراد در امضای صلح نامه باید با بندها و شرایط نوشته شده در این قرارداد کاملا موافق باشند و سپس آن‌ها را تایید کنند.
محتوایی که در هر دو نوع سند ثبت می‌شود، بر اساس خواست طرفین خواهد بود؛ درنتیجه از آنجایی که صلح نامه دست نویس بر رای و نظر قاضی موثر است، اگر امکان ثبت رسمی آن را ندارید، از ثبت دست نویس صلح نامه غافل نشوید.

تفاوت اصلی صلح نامه دست نویس و محضری

صلح نامه محضری

در یک نگاه کلی زمانی که طرفین به اختلاف خورده و به دادگاه مراجعه می‌کنند، این نظر دادگاه و قاضی محترم است که تعیین می‌کند انواع صلح نامه از لحاظ اعتبار در چه شرایطی قرار دارند. به همین دلیل بهتر است ابتدا با تفاوت‌های این دو نوع قرارداد آشنا شده و سپس موردی که مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

اعتبار قانونی صلح نامه دست نویس و صلج نامه محضری

در مورد هر دو نوع سند صلح نامه می‌توان ادعای جعل کرد. اگر شرایط قانونی در صلح نامه دستی رعایت شده باشد، پاسخ به سوال اینکه آیا صلح نامه دستی اعتبار دارد، مثبت است.
در نهایت باید توجه داشت که اعتبار صلح نامه دست نویس تنها در دادگاه و با نظر قاضی تعیین می‌شود. البته اگر شاهد هایی هم آن را امضا کرده باشند، افزایش اعتبار خواهد داشت.
در صلح نامه محضری امکان تردید و انکار وجود ندارد، این در شرایطی است که یکی از طرفین امکان انکار صلح نامه دستی و محتوای آن را دارد.

اثبات در دادگاه صلح نامه دست نویس و صلج نامه محضری

صلح نامه محضری به عنوان یک سند رسمی در دادگاه به راحتی قابل قبول است و معمولا نیازی به اثبات اصالت آن نیست، اما صلح نامه دست نویس ممکن است از سوی هر یک از طرفین به چالش کشیده شود.

امنیت حقوقی صلح نامه دست نویس و صلج نامه محضری

امنیت حقوقی صلح نامه محضری از صلح نامه دستی بیشتر است و علت این امر این است که صلح نامه در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود و نظارت قانونی دقیقی بر روی آن اعمال می‌شود. این نوع صلح نامه در صورت بروز اختلاف در دادگاه‌ها قابلیت استناد دارد.

مزایای صلح نامه محضری

  • صلح نامه محضری دارای مزایای زیادی است که شامل موارد زیر می‌شوند.
  • قابلیت پیگیری و اجرای بیشتر (از آنجایی که این صلح نامه در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود، مفاد آن قابلیت پیگیری و اجرای بیشتری دارند)
  • اعتبار قانونی بهتر
  • حفاظت از حقوق طرفین با ثبت رسمی
  • کاهش احتمال تقلب و بررسی اسناد هویتی طرفین پیش از قرارداد
  • قابلیت استناد بالاتر
  • نظارت قانونی دقیق‌تر توسط سردفتر

آیا صلح نامه حتما باید در محضر تنظیم شود؟

پاسخ به این سوال منفی است. فرق صلح نامه دست نویس و صلح نامه محضری در زمانی معنا پیدا می‌کند که دو نفر بر سر توافقی که انجام داده‌اند اختلاف پیدا کنند، در غیر این صورت هر دو نوع صلح نامه دارای اعتبار کافی هستند و قاضی بر اساس آن‌ها حکم می‌دهد.
در نتیجه برای نوشتن این نوع قرارداد وقت را از دست ندهید و اگر به دفتر اسناد رسمی دسترسی ندارید، نوع دست نویس آن را انجام دهید، اما در نوشتن بندها و شرایط دقت کنید.

صلح نامه دست نویس یا محضری، کدام بهتر است؟

با بررسی ماده‌های قانون مدنی در مورد ثبت قراردادها، به این نتیجه می‌رسیم که با توجه به دلایل زیر ثبت محضری صلح نامه گزینه بهتری است.

  • لزوم ثبت در مورد بسیاری از قراردادها مانند قرارداد نقل و انتقال املاک صدق می‌کند. ثبت صلح نامه در دفاتر اسناد رسمی اعتبار آن را بیشتر می‌کند.
  • حفاظت از حقوق طرفین به موجب نظارت قانونی و شفافیت بیشتر می‌شود.
  • قابلیت اثبات در دادگاه امکان پذیر است.

در نهایت اعتبارسنجی برای رد یا تایید ادعای هر طرف ممکن می‌شود.

 

شرایط لازم برای تنظیم صلح نامه محضری

پس از اینکه با تفاوت صلح نامه دست نویس و محضری آشنا شدید، لازم است درمورد شرایط تنظیم این نمونه قرارداد هم اطلاعات کافی داشته باشید.

  1. اولین مورد ذکر کامل مشخصات هویتی است. در صورت تکمیل نبودن این بخش، اعتبار صلح نامه برای دادگاه زیر سوال می‌رود.
  2. مورد بعدی که حتما باید در تنظیم این قرارداد ذکر شود، موضوع صلح نامه است.
  3. مال الصلح یا همان پولی که در قبال پذیرش صلح پرداخت می‌شود هم باید نوشته شود.

به ماده 753 قانون مدنی هم توجه فرمایید « برای صحت صلح، طرفین باید اهلیت معامله و تصرف در مورد صلح داشته باشند.»

اعتبار صلح نامه دست نویس در دادگاه

اعتبار صلح نامه در دادگاه

صلح نامه دست نویس در دادگاه دارای اعتبار کافی است. هرچند که میزان آن را قاضی تعیین می‌کند، اما در نگاه کلی چون سندی قضایی است که در حکم و نظر دادگاه موثر است، به عنوان مدرک قابل استناد در نظر گرفته می‌شود.
اگر صلح نامه دستی در شرایط و موضوع قانونی نوشته و به امضا و تایید شاهدان رسیده باشد، اعتبار آن در دادگاه افزایش پیدا می‌کند.

دانلود تمامی صلح نامه های مورد نیاز در سایت تنظیم دات کام

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم صلح نامه ممکن است در بسیاری از موضوعات نوشته شود. یعنی علاوه بر اینکه طرفین برای پایان دادن به یک نزاع و اختلاف از این سند قانونی استفاده می‌کنند، می‌توانند در راستای اجرای معامله و جابجایی یک مال هم از آن بهره ببرند.
در کل دامنه موضوعات و معاملاتی که از طریق صلح نامه توافق می‌شوند بسیار گستره است، اما به هر ترتیب اگر از آن دست کاربرانی هستید که بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قصد دارید که صلح نامه‌ای فی ما بین بنویسید و امضا کنید، برای جلوگیری از هرگونه خطا و سوء استفاده بهتر است از نمونه‌های آماده کمک بگیرید.
به همین منظور می‌توانید قرارداد صلح عمری یک باب آپارتمان بدون حق فسخ، یا قرارداد صلح عمری یک باب آپارتمان با حق فسخ، قرارداد خرید تقسیم نامه آپارتمان، قرارداد صلح نامه حق سرقفلی مغازه، قرارداد صلح نامه تلفن همراه، قرارداد صلح نامه حق سرقفلی مغازه از طرف مستاجر، قرارداد صلح نامه زمین و در نهایت قرارداد صلح ملک در رهن را از لینک‌های قرارداده شده در سایت تنظیم دات کام تهیه فرموده و مورد استفاده قرار دهید.

با تنظیم دات کام با اطمینان قدم بردارید

در نهایت قابل ذکر است که صلح نامه دست نویس و محضری هر کدام ویژگی‌ها و اعتبار خاص خودشان را دارند. فرق صلح نامه دست نویس و صلح نامه محضری تنها در زمانی است که نیاز به اثبات صحت آن‌ها در دادگاه باشد. در این شرایط صلح نامه محضری به علت نظارت قانونی که روی آن اعمال می‌شود، معتبرتر است.
این تفاوت در امنیت حقوقی قرارداد نقش مهمی بازی می‌کنند، لذا بر اساس موضوع و ارزش مسئله‌ای که برای آن صلح نامه‌ می‌نویسید، باید قرارداد دست نویس یا محضری را انتخاب کنید.

درباره نویسنده



نویسنده
b.mohammadi

نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط